پایگاه خبری میلاد شرق گلستان

رسانه روزنامه نگاران مستقل شرق استان گلستان

پایگاه خبری میلاد شرق گلستان

رسانه روزنامه نگاران مستقل شرق استان گلستان

تشکیل گروه مطالعه خرده فرهنگها از نیل کوه تا کالپوش

به همت انجمن مطالعات فرهنگی گالیکش صورت گرفت:

تشکیل گروه مطالعه خرده فرهنگها از نیل کوه تا کالپوش

پایگاه خبری میلاد شرق گلستان : گروه مطالعه خرده فرهنگها از نیل کوه تا کالپوش به منظور تدوین کتابی در این زمینه به همت انجمن مطالعات فرهنگی گالیکش فعالیت خود را آغازنمود.

به گزارش پایگاه خبری میلاد گلستان، دبیرانجمن مطالعات فرهنگی گالیکش با اعلام این خبر اظهار داشت: شهرستان گالیکش و مناطق و روستاهای اطراف آن ( نیل کوه تا کالپوش ) مهد ظهور خرده فرهنگهای متعدد از اقوام بومی و مهاجرمناطق مختلف کشور است که شناخت و آگاهی از ظرفیتهای این خرده فرهنگها کمک شایانی به رشد فرهنگی منطقه خواهد نمود. به گفته علیرضا شیخ ، یکی از مهمترین اهداف راه اندازی انجمن غیر دولتی مطالعات فرهنگی گالیکش که بهمنماه 95 وبه همت تعدادی از فرهنگیان شهرستان تشکیل گردیده کمک به رشد فرهنگی منطقه است و تشکیل گروههای پژوهشی در زمینه تاریخ . فرهنگ . هنر .موسیقی و....از برنامه های مهم این تشکل برای رسیدن به اهداف فوق است.

وی افزود: خرده‌‏فرهنگ‏ها خود فرهنگی موازی را به جریان‏ می‏اندازند و امکان تجربه صورت‏های‏ جایگزینی از واقعیت اجتماعی را که مبتنی‏‌بر ویژگی‏های طبقاتی، قومی، جنسیتی و ... هستند، فراهم می‏سازند. بر این اساس، خرده‏فرهنگ‌ها بستر اجتماعی و نمادینی را فراهم می‏سازند تا هویت جمعی و عزت ‏نفس فردیِ افراد وابسته‏ به خود را تقویت کنند. محدود بودن آن‌ها به‏ زمان و مکان، انعطاف‏پذیری زیادی را برای‏ ورود، خروج، ترکیب و تخصیص آن‌ها در اختیار افراد می‏گذارد. با این حال، کارکرد کلی آن‌ها، چنان‏که اشاره شد، رفع تضادها و تعارض‏های اجتماعی است که افراد در وضعیت‏های مختلف اجتماعی (مثل محیط کار، مدرسه، عرصه عمومی جامعه)، با آن‌ها دست به گریبانند

دبیرانجمن مطالعات فرهنگی گالیکش از تمامی پژوهشگران، اساتید دانشگاه ، متخصصان  و علاقمندان به فعالیتهای داوطلبانه فرهنگی در زمینه مطالعات فرهنگی برای همکاری با این تشکل و گروههای پژوهشی آن دعوت به همکاری نمود./ 960118

 

دانشنامه گلستان گردآوری و تدوین شد

به همت مرکز دانشنامه گلستان مؤسسه فرهنگی میرداماد:

دانشنامه گلستان گردآوری و تدوین شد

مراوه تپه - خبرنگار رسالت:

 دانشنامه گلستان به همت مرکز دانشنامه گلستان وابسته به مؤسسه فرهنگی میرداماد گردآوری و تدوین شد. به گزارش پایگاه خبری میلاد گلستان، دبیرانجمن مطالعات فرهنگی گالیکش با اعلام این خبر اظهار داشت: این مؤسسه در سال 1381 توسط آیت‌الله نورمفیدی با دو هدف: تلاش در جهت تحکیم و تعمیق پایه­ های معرفت دینی و بسط آن، احیای تاریخ، فرهنگ و معارف سرزمین جرجان و استرآباد تأسیس شده است. به گفته علیرضا شیخ ، دانشنامه گلستان توسط 85 نفر از سراسر ایران به نگارش درآمد و حاوی مقالات مختلفی در تاریخ آثار تاریخی، جغرافیا، منابع طبیعی، معرفی مشاهیر و کتاب ها، مراکز جمعیتی، آداب و رسوم، اقوام و... است که هر یک از آنها می‌تواند خواننده را با سرزمین تاریخی گرگان (جرجان - استرآباد) آشنا سازد.وی افزود: هر یک از بخش­ های این مؤسسه؛ مرکز تاریخ شفاهی، مرکز عکس‌ها، اسناد و مدارک تاریخی، کتابخانه، کانون گفتمان دینی، انجمن کتابخوانی و... در تحقق اهداف آن می‌کوشند. مؤسسه فرهنگی میرداماد همچنین فصل­نامه میرداماد را منتشر می‌کند.تاریخ انتشار951221

خلیج گرگان از بحران خشکسالی و سوء مدیریت رنج می برد

دبیر کل انجمن دوستداران طبیعت گلستان سبز:

خلیج گرگان از بحران خشکسالی و سوء مدیریت رنج می برد

پایگاه خبری میلاد گلستان: دبیر کل انجمن دوستداران طبیعت گلستان سبز گفت: خلیج گرگان از بحران خشکسالی و سوء مدیریت رنج می برد.

حسین شیخ در گفت‌وگو با پایگاه خبری میلاد گلستان ،با بیان مطلب فوق افزود: به دلیل پسروی آب دریای خزر بنادر ترکمن و گز در خشکی قرار دارند، و با توجه به مسدود بودن آبراههای چاپقلی و خوزینی که منتهی به دریای خزر هستند، متاسفانه امکان احیای این دو بندر فراهم نیست.

وی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست متولی نجات خلیج گرگان است، گفت: مسئولان امر می گویند نجات خلیج گرگان نیازمند همکاری مشترک ارگان‌های مرتبط است، درحالی که هیچ یک از نهادهای مسئول دراین راستا قدمی بر نمی دارند.

این فعال زیست محیطی، با تاکید بر ضرورت اجرای طرحهایی برای احیای این خلیج گفت :اخیرا شنیده ام که سازمان بنادر، مکانی را در منطقه گمیشان به عنوان بندر سبز خزری در نظر گرفته که امیدوارم این طرح برای محیط زیست زیانبار نباشد.

وی تصریح کرد: در همه جای دنیا مطالعات پروژه هایی از این دست با نگاه خاص محیط زیستی آغاز و پس از انجام مطالعات اولیه و بررسی‌های دقیق، اجرایی می شود.

دبیر کل انجمن دوستداران طبیعت گلستان سبز ، با تاکید بر اینکه باید اولویت اول اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان، نجات خلیج گرگان از بحران خشکسالی باشد، گفت: چندی پیش کمیته ملی نجات خلیج گرگان با هماهنگی معاون اول رئیس جمهور تشکیل شد که هدف آن تدوین سند طرح نجات خلیج گرگان – میانکاله و تعیین و تصویب اقدامات فوری برای مقابله با خشک شدن و همچنین تهیه نقشه راه و اقدامات بلندمدت برای نجات آن است و ما دوستداران طبیعت و محیط زیست امیدواریم این کمیته نجات دهنده باشد نه تخریب کننده طبیعت.