پایگاه خبری میلاد شرق گلستان

رسانه روزنامه نگاران مستقل شرق استان گلستان

پایگاه خبری میلاد شرق گلستان

رسانه روزنامه نگاران مستقل شرق استان گلستان

موافقت با انتزاع بخشی از پارک ملی گلستان حاصلی جز تخریب جنگل ندارد


پایگاه خبری میلاد شرق گلستان:

نایب دبیر انجمن دوستداران طبیعت گلستان سبز گفت: موافقت احتمالی دولت با انتزاع بخشی از پارک ملی گلستان از استان گلستان و پیوستن آن به استان خراسان شمالی حاصلی جز تخریب بیشترجنگل ندارد و برای اهالی هردو استان زیان آور خواهد بود.

محمد عمرانی در گفت و گو با " شبکه اطلاع رسانی راه دانا " با بیان این مطلب افزود: گویا در سفر آتی رئیس‌جمهور به استان خراسان شمالی قرار است درخواست دهند بخشی از پارک ملی گلستان را از گالیکش و استان گلستان منفک کنند؛ که امیدواریم مردم و فعالان محیط زیست به کمک استان گلستان بیایند تا این موضوع به وقوع نپیوندد، زیرا همین حالا که این پارک ملی یک استان متولی( و البته چند سازمان موازی ) حفاظت کننده دارد، با مشکلات عدیده ای دست به گریبان است، پس وای به روزی که بقول معروف آشپز دو تا شود.

این فعال محیط زیست با اشاره به این موضوع که درختان جنگلهای هیرکانی همانند پارک ملی گلستان در جهان یگانه‌اند ، اظهار داشت: در سی سال گذشته یک بار دولت جنگل نشینان را از جنگل خارج کرد، پس از آن جنگل ها را به بخش خصوصی واگذار کردند و در مقطعی هم سازمان جنگل ها و مراتع کشوربه دلیل کمبود نیروی انسانی جنگل ها را به کلی رها کرد و حال امروز طرح تنفس مطرح شده است این تصمیمات نشان می دهند که وزارت جهاد کشاورزی، سازمان جنگل ها و مراتع و سازمان حفاظت محیط زیست برنامه مشخصی برای صیانت و احیای جنگل‌ها ندارند.

مشاور محیط زیست کانون پرورش فکری کلاله همچنین گفت: این همه در شرایطی اتفاق می‌افتد که مقام معظم رهبری ، قانون اساسی و دیگر قوانین بالا دستی بر حفظ این سرمایه‌های ملی تاکید دارند اما در عمل کمترین تلاشی برای آن انجام نمی‌پذیرد. متاسفانه بسیاری از متولیان امر هم این خطر را باور ندارند که اگر با همین روند پیش برویم، احتمالا تا چند دهه آینده هیچ اثری از جنگل‌های کشور باقی نخواهد ماند و تنها باید در عکس‌های قدیمی این ذخایر حیات را ببینیم.

به گفته عمرانی، هر هکتار جنگل سالانه ۶۸ تن رسوب گوگرد و غبار را جذب می‌کند و به جای آن ۲.۵ تن اکسیژن تولید می‌کند. اینها تنها بخشی از فواید بی شمار جنگل و درختان هستند که متاسفانه با شیوه ای که ما در پیش گرفته‌ایم معلوم نیست تا چند سال آینده خبری ازاین بسترارزشمند زیست در کشورمان باشد./

منتشر شده در " شبکه اطلاع رسانی راه دانا / 8 مرداد 98 ساعت 11:19/ شناسه خبر1508307

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.