پایگاه خبری میلاد شرق گلستان

رسانه روزنامه نگاران مستقل شرق استان گلستان

پایگاه خبری میلاد شرق گلستان

رسانه روزنامه نگاران مستقل شرق استان گلستان

موافقت محیط زیست با تخریب 93 هکتار جنگل هیرکانی خیانت است


پایگاه خبری میلاد شرق گلستان:

دبیر کمیته محیط زیست انجمن روزنامه نگاران مسلمان گفت: موافقت سازمان حفاظت محیط زیست با احداث سد شفارود و تخریب 93 هکتار از جنگل‌های هیرکانی شمال کشور واقعا خیانت به نسل های آینده و لکه ننگی بر دامن مدیران این سازمان است که هرگز پا ک نخواهد شد.

محمد عمرانی در گفت و گو با " شبکه اطلاع رسانی راه دانا  " با بیان این مطلب افزود: احداث این سدکه با فشار برخی ها بر سازمان‌های حفاظت محیط زیست و جنگل‌ها و مراتع کشورچند بار تا پای کلنگ زنی هم پیش رفته بود، به دلیل نداشتن مطالعات ارزیابی زیست محیطی خوشبختانه مدتی اجرایی نشد، ولی موافقت سازمان حفاظت محیط زیست با تخریب جنگل در ازای دریافت ۴۶ میلیارد تومان جریمه جای تاسف بسیاردارد.

این فعال محیط زیست با اشاره به این موضوع که درختان جنگلهای هیرکانی در جهان یگانه‌اند و ارزش مادی هر کدام براساس برآوردهای بین المللی حتی به ۲۰۰ هزار دلار هم می‌رسد، اظهار داشت: جای تاسف است که این نوع از درختان حالا قربانی جریان سدسازی شده‌اند،‌ سدهایی که قرار است تنها آب شرب یک منطقه از یک استان کوچک را تامین کنند، آن هم به قیمت نابودی بیش از ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های ایران به ازای هر سد کوچک.

دبیر کمیته محیط زیست انجمن روزنامه نگاران مسلمان همچنین گفت: و خیانت دیگر اینکه، طبق دستورالعمل جدید شورای عالی محیط زیست مجوز سدهای کوچک (با حجم مخزن کمتر از ۴۰۰ هکتار و با ارتفاع کمتر از ۱۵ متر) از این پس توسط ادارات محیط زیست استان‌ها صادر می‌شود و اگر رقم مربوط به مخزن و ارتفاع سد بیش از این اعداد باشد بررسی گزارش ارزیابی و صدور مجوز از سوی ستاد مرکزی سازمان حفاظت محیط زیست صورت می‌گیرد.و این یعنی به حراج گذاشتن ثروت ملی کشوربه بهایی بسیارناچیز.

به گفته عمرانی، در برآورد سال ۱۳۲۹ سطح جنگل‌های ایران بیش از 18 میلیون‌ هکتار عنوان شده در حالی که حالا این رقم به حدود 12 میلیون هکتار رسیده است و سطح جنگل‌های شمال کشورهم در 50 سال گذشته از حدود ۳.۴ میلیون هکتار به ۱.۸ میلیون هکتار کاهش یافته است. /980424 /

منتشر شده در " شبکه اطلاع رسانی راه دانا / 31 تیر 98 ساعت 19:53/ شناسه خبر1506111

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.