پایگاه خبری میلاد شرق گلستان

رسانه روزنامه نگاران مستقل شرق استان گلستان

پایگاه خبری میلاد شرق گلستان

رسانه روزنامه نگاران مستقل شرق استان گلستان

نماز جمعه در 39 نقطه گلستان اقامه می‎شود

مسئول شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گلستان:

نماز جمعه در 39 نقطه گلستان اقامه میشود

پایگاه خبری میلادشرق گلستان : نماز جمعه در 39 نقطه گلستان اقامه میشود/ فتنهسوزی و پرهیز از جناحگرایی شاخصه ائمه جمعه باشد

مسئول شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان گلستان از اقامه نماز جمعه در 39 نقطه این استان خبر داد و گفت: نمازهای جمعه شیعه در 20 شهر و بخش و نمازهای جمعه اهل سنت در 19 منطقه استان گلستان اقامه میشود.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، حجتالاسلام ابوالفضل عامری ضمن گرامیداشت سالروز اقامه نخستین نماز جمعه به فرمان امام راحل در گفتوگو با خبرنگاران اظهار کرد: در کشور ما در 850 شهر و بخش نماز جمعه اقامه میشود و 25 هزار نفر در مدیریت ستادی نماز جمعه فعالیت میکنند در 20 نماز جمعه مناطق شیعهنشین استان گلستان نیز حدود 2 هزار نفر فعالیت دارند.

وی با اشاره به اینکه نماز جمعه از شئون ولایت است، تصریح کرد: نماز جمعه در قرآن و روایات بسیار بااهمیت است و کارکردهای بسیار زیادی در تربیت اخلاقی، حفظ وحدت، استحکام نظام و انقلاب و مقابله با تهاجم فرهنگی دارد.

* آگاهیهای سیاسی و اجتماعی ائمه جمعه باید در حد قابل قبول باشد

مسئول شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گلستان افزود: شورای سیاستگذاری ائمه جمعه نقش راهبردی، راهبری، سیاستگذاری، برنامهریزی، سازماندهی و نظارت دارد برای اینکه ائمه جمعه با بالندگی، نشاط و فعالیت بیشتر نماز جمعه را در سطح کشور اقامه کنند.

عامری با اشاره به اینکه شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در انتخاب و گزینش امام جمعه نقش دارد، افزود: یکسری شاخصههای عمومی که همه امامان جمعه باید داشته باشند و یکسری شاخصههای شخصی است که باید سطوح عالیه علوم حوزوی را طی کرده باشند و اطلاعات عمومی، آگاهیهای سیاسی و اجتماعی آنها در حد قابل قبول باشد.

 

وی اخلاقمداری و احترام به افکار و انذار عمومی را از خصوصیات ائمه جمعه برشمرد و گفت: این روزها ماهواره، اینترنت، سایتها و شبکههای اجتماعی غوغا میکند لذا ائمه جمعه باید بتوانند روی افکار عمومی تاثیرگذار باشند و هرچه این اثرگذاری بیشتر باشد موفقتر خواهیم بود.

* ضرورت اعتمادسازی و سالمسازی فضای فرهنگی جامعه

مسئول شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گلستان اظهار کرد: ایجاد انس و الفت با مردم، تواضع و ملایمت، جوانگرایی و توجه به نسل جوان، واقعنگری، واقعبینی، آرمانگرایی، جامعنگری، پرهیز از جوزدگی و جناحگرایی خاص که منطبق با سیاستهای نظام و مقام معظم رهبری نباشد باید از خصوصیات امامان جمعه باشد.

عامری بر لزوم اعتمادسازی و سالمسازی فضای فرهنگی جامعه تاکید کرد و انقلابی بودن، اهل بصیرت بودن، تبیین حقیقت، فتنهسوزی کردن و فرمانده قرارگاه فرهنگی شهر بودن را از دیگر شاخصههای ائمه جمعه برشمرد.

وی با اشاره به اینکه نماز جمعه قلب فرهنگی شهر است، گفت: اگر این مهم محقق شود هدایتگری سیاسی و فرهنگی اتفاق میافتد نباید هدایت سیاسی محض مدنظر امامان جمعه باشد هدایتگری سیاسی و اجتماعی میتواند اقتصاد مقاومتی، سبک زندگی اسلامی، کتابخوانی، جوانگرایی را تحقق بخشد.

عامری در خصوص استقرار ائمه جمعه جدید در استان بیان کرد: پیشنهاد استقرار امام جمعه در شهر نوده خاندوز به مرکز سیاستگذاری ائمه جمعه ابلاغ شده است و انتظار داریم معاونت گزینش شورای سیاستگذاری ائمه جمعه به تقاضای مردم پاسخگو باشند.

 

شهرک‌های صنعتی گلستان به دنبال ارتقای شاخص‌های عمومی و اختصاصی است

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی گلستان:

شهرک‌های صنعتی گلستان به دنبال ارتقای شاخص‌های عمومی و اختصاصی است

پایگاه خبری میلادشرق گلستان : شهرک‌های صنعتی گلستان به دنبال ارتقای شاخص‌های عمومی و اختصاصی است

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان گلستان گفت: یکی از برنامه‌های جدی شرکت شهرک‌های صنعتی استان، ارتقای شاخص‌های عمومی و اختصاصی است.

به گزارش روابط عمومی استانداری گلستان، حجت‌الله خلیل‌زاده در دیدار با اعضای هیئت مدیره خانه مطبوعات استان با بیان اینکه رسانه‌ها برای کمک به توسعه این استان با دستگاه‌های اجرایی تعامل سازنده‌ای داشت باشند، اظهار کرد: این تعامل به این معنی نیست که رسانه‌ها دستگاه‌های اجرایی را مورد نقد قرار ندهند چرا که نقد منصفانه و دلسوزانه زمینه‌های توسعه را فراهم می‌کند.

 وی با تاکید بر اینکه رسانه‌ها چشمان بیدار و ناظر بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی هستند، تصریح کرد: انتظار دستگاه‌های اجرایی از رسانه‌ها این است که انعکاس فعالیت‌ها و اقدامات دستگاه‌ها به خوبی صورت گیرد و دغدغه‌ها و نیازهای دستگاه‌های اجرایی را نیز به خوبی بازگو کنند.

 

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان گلستان گفت: ارتباط با رسانه‌ها و شرکت شهرک‌های صنعتی در استان مطلوب بوده و رسانه‌ها همواره تعامل خوبی با این شرکت داشته و وظیفه خود می‌دانیم در جهت تقویت این تعامل تلاش بیشتری صورت گیرد.

 خلیل‌زاده افزود: یکی از برنامه‌های جدی شرکت شهرک‌های صنعتی استان، ارتقای شاخص‌های عمومی و اختصاصی است و برای تحقق این امر با برخورداری از ظرفیت‌های موجود از هیچ تلاش و کوششی فروگذار نخواهد کرد.

 وی ادامه داد: توسعه شهرک‌های صنعتی و فعال کردن منطقه ویژه اقتصادی اترک و تامین زیرساخت‌های مورد نیاز برای استقرار صنایع از مهمترین برنامه‌های این شرکت است تا از این طریق این استان بتواند وضعیت خود را در کشور بهبود بخشد.

مدیر اجرایی خانه مطبوعات استان گلستان نیز در این دیدار، همکاری و تعامل بیشتر دستگاه‌های اجرایی استان با رسانه‌ها و خانه مطبوعات شد و گفت: صنعت استان در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل باید نقش خود را پررنگ‌تر کند و در حوزه اطلاع‌رسانی گام‌های موثرتری بردارد.

یحیی آذری افزود: شرکت شهرک‌های صنعتی استان تلاش‌های خوبی را انجام داده است که لازم است این تلاش‌ها باید در رسانه‌ها انعکاس داشته باشد.

وی گفت: برگزاری تورهای مطبوعاتی، کارگاه‌های آموزشی به منظور تربیت نیروهای متخصص در حوزه شهرک‌ها و نواحی صنعتی، برگزاری جشنواره‌ها و همچنین بازدید از دفاتر خبرگزاری‌ها، سایت‌ها و مطبوعات از موضوعات مورد انتظار اهالی رسانه از شهرک‌های صنعتی است.

فرمانده قرارگاه فرهنگی ظرفیت‎های جامعه را شناسایی و به فعلیت برساند

امام جمعه بندرگز:

فرمانده قرارگاه فرهنگی ظرفیتهای جامعه را شناسایی و به فعلیت برساند

پایگاه خبری میلادشرق گلستان : فرمانده قرارگاه فرهنگی ظرفیتهای جامعه را شناسایی و به فعلیت برساند

امام جمعه بندرگز با اشاره به اینکه نماز جمعه قلب فرهنگی یک شهر است از امام جمعه به عنوان فرمانده قرارگاه فرهنگی یاد کرد و گفت: فرمانده قرارگاه فرهنگی باید ظرفیتهای جامعه را شناسایی و به فعلیت برساند.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، حجتالاسلام سیدابوالفضل حسینی صبح امروز ضمن گرامیداشت سالروز اقامه نخستین نماز جمعه به فرمان امام راحل در گفتوگو با خبرنگاران استان گلستان اظهار کرد: مهمترین دلیل اهمیت نماز جمعه، سوره جمعه در قرآن کریم است خدا در این سوره شرایط و آداب نماز جمعه را برای مومنان تشریح کرده است و از آنها میخواهد با شتاب در این فریضه دینی شرکت کنند.

وی تربیت فرزندان، انجام امور خیر و انجام واجبات را مهم خواند و تصریح کرد: یکی از مصادیق انجام واجبات شرکت در نماز جمعه است  که به انسان نشاط معنوی میبخشد و گناهان و زنگارها را شستشو میدهد.

 

* ائمه جمعه از ظرفیت هنر، جوانان، علم و فناوری استفاده کنند

امام جمعه شهرستان بندرگز با تاکید بر اینکه امام جمعه باید اشراف کامل از ظرفیتها و استعدادهای شهرستان داشته باشد بر لزوم به فعلیت رساندن این ظرفیتها تاکید کرد و گفت: نماز جمعه قلب فرهنگی یک شهر است این قلب زمانی به تپش میافتد و حیات اجتماعی و سیاسی خواهد داشت که از استعدادها استفاده کند.

حسینی افزود: ائمه جمعه میتوانند از ظرفیت هنر، جوانان، علم و فناوری استفاده کنند هر چه در جذب قشر جوان و نوجوان تاثیرگذاری داشته باشند نشاندهنده موفقیت آنها به عنوان فرمانده قرارگاه فرهنگی است که تریبون نماز جمعه این توانایی و ظرفیت را دارد.

وی شناسایی ظرفیتهای شهرستان را بااهمیت خواند و گفت: امام جمعه از جوانان خلاق میتواند برای تبیین قرارگاه فرهنگی نمازجمعه استفاده کند.

* همایش دوچرخهسواری از ورودی شهر تا مصلای نماز جمعه برگزار شد

امام جمعه شهرستان بندرگز با اشاره به بهرهمندی ظرفیت هنر در جذب جوانان به نماز جمعه اظهار کرد: بعد از اقامه نماز جمعه از دو هنرمند کشوری دعوت کردیم که آیات سوره جمعه را نگارگری و خطاطی کردند که این اقدام برای جوانان و نوجوانان جذابیت داشت.

حسینی افزود: همایش دوچرخهسواری را از ورودی شهر تا مصلی نمازجمعه برگزار کردیم فراخوان دادیم که اقشار مختلف در این همایش میتوانند شرکت کنند ما حضور پیرمرد 80 ساله حتی یک پسر پنج ساله را داشتیم این اقدام سبب شد تا اقشار مختلف مردم در یک حرکت ورزشی، اجتماعی و معنوی شرکت کنند.

وی با اشاره به اینکه ائمه جمعه باید به قالب هنر توجه کنند، ابراز کرد: امام جمعه اگر به هنر آشنا باشد و از این ظرفیت در راستای ترویج مبانی دینی استفاده کند برای قشر جوان و نوجوان بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

امام جمعه شهرستان بندرگز با بیان اینکه خطبههای نماز باید کوتاه و مفید باشد، گفت: فضایی که مخاطب ما به عنوان نمازگذار در مصلی شرکت میکند باید به گونهای باشد که وقتی از آن محیط خارج شد در راه برگشت به منزل از یک نشاط معنوی برگرفته از اقامه فریضه عبادی سیاسی نماز برخوردار باشد.

 

کشت نشایی محصولات زراعی برای اولین بار در گلستان

کشت نشایی محصولات زراعی برای اولین بار در گلستان

پایگاه خبری میلادشرق گلستان :  کشت نشایی محصولات زراعی برای اولین بار در گلستان

کشت نشایی محصولات زراعی یک انقلاب در بخش کشاورزی محسوب میشود چرا که تولید 60 درصد افزایش و مصرف آب بیش از نصف کاهش مییابد.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، در سالهای اخیر به دلیل کاهش ریزشهای جوی، کشور با بحران شدید آب مواجه شده است با این وجود اما میانگین مصرف سرانه آب در ایران که در چند سال گذشته 6 هزار متر مکعب بود اکنون به یک هزار و 400 متر مکعب رسیده است و از سویی بیش از 90 درصد آب مصرفی در بخش کشاورزی است تمامی این عوامل یعنی اگر به دنبال راهکاری برای صرفه‌جویی در مصرف آب نباشیم بحران آب فرهنگ و تمدن ما را تهدید خواهد کرد.

از آنجایی که بیشترین آب مصرفی در بخش کشاورزی است و گلستان نیز به عنوان یک استان کشاورزی در کشور محسوب میشود باید به دنبال راهکارهایی برای صرفهجویی در بخش کشاورزی بود.

از جمله پروژههای طراحی شده برای مقابله با مصرف بیش از اندازه آب در بخش کشاورزی کشت نشایی محصولات زراعی است که ظهر امروز با حضور جمعی از خبرنگاران مراسم رونمایی از کشت نشایی از چند محصول زراعی در ایستگاه تحقیقاتی عراقی محله و برای اولین بار در کشور انجام شد.

رئیس بخش تحقیقات زراعی و باغی و مجری طرح کشت نشایی محصولات زراعی استان در رابطه با کشت نشایی محصولات زراعی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: کشت نشایی گیاهان زراعی برای اولین بار در سال 1393 و در شیراز آغاز شد اما به دلیل آنکه کشاورز بر اساس اطلاعات عمومی به کشت نشایی محصولات در زمین خود اقدام کرد اعلام شد این روش مقرون به صرفه نیست.

حسن مختارپور با بیان اینکه از سال 1394 برای اولین بار در کشور مطالعات توسعه کشت نشایی و تحقیقات در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گلستان آغاز شده است بیان کرد: تحقیقات برای دستورالعمل و روش کشت نشایی برای اولین بار در گرگان شروع شده است و درحال حاضر در هیچ نقطه از کشور انجام نمیشود و نتایجی که در 14 ماه گذشته به دست آمده خوشبختانه خیرهکننده است و در حال حاضر نتایج گسترده منتج شده در مورد کشت نشایی ذرت به صورت یک پکیج کامل برای تمام کشور آماده شده است.

وی افزود: کشت نشایی پنبه و سویا امسال در مرکز تحقیقات آغاز شده است و باید برای اعلام نتیجه تا پایان آبان ماه صبر کرد در واقع پروتکل کشت نشایی سه گیاه ذرت، پنبه و سویا در استان درحال انجام است و از 15 مردادماه سال جاری کشت کلزا نیز به آن اضافه میشود.

کاهش مصرف آب در روش کشت نشایی محصولا زراعی

مجری طرح کشت نشایی محصولات زراعی استان در رابطه با مزیتهای روش کشت نشایی گفت: با روش کشت نشایی، مدت زمان ماندگاری گیاه در زمین بسته به نوع گیاه بین 20 تا 30 روز کاهش مییابد و به تبع آن در مصرف آب 15 تا 20 درصد صرفهجویی میشود و این یک قدم اصلی در صرفهجویی آب در بخش کشاورزی استان محسوب میشود.

مختارپور معتقد است میزان مصرف بذر در این روش کشت نیز به میزان یک سوم یا کمتر تقلیل پیدا میکند تا جایی که برای پنبه در روش کشت نشایی شش تا هفت کیلوگرم بذر و در روش کشت زمینی 40 کیلوگرم بذر نیاز است.

وی ادامه داد: برای ذرت نیز در کشت نشایی هشت کیلوگرم بذر در مقایسه با 25 کیلوگرم و برای سویا 26 کیلوگرم بذر در مقایسه با کشت مستقیم 60 کیلوگرم نیاز است.

 

وی مزیت دیگر کشت نشایی را انتقال سالم گیاه به زمین عنوان کرد و گفت: چون گیاه 20 روز در سینی است  ر زمان انتقال به زمین، گیاه سالم به زمین انتقال پیدا میکند و تراکم یکنواخت در زمین ایجاد میشود این امر نیز موجب افزایش تولید میشود از طرفی در کشت نشایی به راحتی مشکل آفات فصل که باعث قطع کردن ساقه گیاه میشود از بین میرود علاوه بر این یک روز قبل از انتقال نشا به زمین اصلی 100 برابر کمتر سم مصرف میشود و یک مرحله کنترل آفت در مزرعه انجام خواهد شد.

کشت نشایی برای کشاورزان اقتصادی باشد

وی با تأکید بر اینکه هدف اصلی ما در کشت نشایی این است که نشاء سالم وارد زمین شود گفت: تحقیقات اصلی ما در روش کشت نشایی این است که این نوع کشت به صورت اقتصادی در اختیار زارع قرار گیرد و برای او مقرون به صرفه باشد از این رو برای تحویل نشا به زارع با وزارتخانه مربوط صحبتهایی شده است که با آموزش به زارع این نوع کشت را خود او انجام دهد و اگر  برای کشاورز مقدور نبود پیشنهاد دادیم مهندسان کشاورزی اقدام به ثبت شرکتی کنند و این نشاها با قیمتی معادل 100 ریال در اختیار کشاورزان قرار داده شود.

مجری طرح کشت نشایی محصولات زراعی در استان بیان کرد: هدف ما بر این است تا کشت نشایی با روش قطرهای اتفاق بیفتد چرا که در کشت نشایی کارایی مصرف آب 90 درصد است در حالیکه در روشهای غرقابی کارکرد آب 35 درصد است.

مختارپور خاطرنشان کرد: با استفاده از سیستم قطرهای و با کشت نشا میزان مصرف آب برای یک هکتار ذرت به 3 هزار و 100 مترمربع میرسد در حالیکه در کشتهای معمول استان بین 6 تا 7 هزار متر مکعب آب لازم است.

افزایش میانگین تولید در کشت نشایی

این مقام مسؤول به افزایش تولید در روش کشت نشایی اشاره کرد و گفت: میانگین تولید ذرت علوفهای در استان 30 تن است در حالیکه میانگین برداشت در روش کشت نشایی 54 تن است درواقع در این روش بیش از 60 درصد افزایش تولید داریم و طول رشد گیاه از 90 روز به 68 روز در زمین اصلی رسیده است و از طرفی میزان مصرف آب به نصف کاهش یافته است.

به گفته مختارپور کشت نشایی محصولات زراعی یک انقلاب در بخش کشاورزی محسوب میشود چرا که تولید 60 درصد افزایش و مصرف آب بیش از نصف کاهش مییابد.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، یکی از دلایلی که موجب شده تا در سالهای اخیر کشاورزان رغبت کمتری به کشت پنبه داشته باشند طول رشد بلندمدت این محصول است که مدت زیادی نیز زمین را اشغال می‌کند با موفقیت آمیز بودن کشت نشایی پنبه در واقع انقلابی در پنبه کاری استان ایجاد خواهد شد چرا که پنبه بهاره را می‌توان در تابستان کاشت و این امر علاوه بر اینکه به تناوب زراعی استان کمک خواهد کرد بلکه میتواند به احیای سرزمین طلای سفید نیز کمک شایانی داشته باشد.

آموزش و پرورش محور تحول در جوامع بشری است

مدیرکل آموزش و پرورش استان گلستان

آموزش و پرورش محور تحول در جوامع بشری است

پایگاه خبری میلادشرق گلستان :  مدیرکل آموزش و پرورش استان گلستان با بیان اینکه جوامعی که محورشان آموزش و پرورش است در کمتر از یک دهه شاهد تحول شده‌اند، گفت: اگر بتوانیم نیروی انسانی را خوب تربیت و هدایت کنیم مسلمأ بهبود در جامعه افزایش مییابد.

وطنی به دو رویکرد مهم آموزش و پرورش استان در سال 1395 اشاره کرد و افزود: ارتقای مدیریت آموزشگاهی و بهره وری از منابع انسانی، مالی، فضا و تجهیزات جزو مهمترین رویکردهای ما در سال جدید تحصیلی محسوب میشود، ما معتقدیم اگر مدیران ارتقا یابند موفقیت آموزش و پرورش تضمین شده است.

وی ادامه داد: امیدواریم به همت همه همکاران و دستگاه‌های ذیربط بتوانیم شاهد موفقیتهای خوبی در استان باشیم.

 

وطنی بیان کرد: شخصیت بچهها تا سن 18 سالگی شکل میگیرد و این زمانی است که در آموزش و پرورش سیر میشود از اینرو نقش آموزش و پرورش بیشتر است و جامعه و مسؤولان لازم است هماهنگ با این نهاد باشند.