پایگاه خبری میلاد شرق گلستان

رسانه روزنامه نگاران مستقل شرق استان گلستان

پایگاه خبری میلاد شرق گلستان

رسانه روزنامه نگاران مستقل شرق استان گلستان

کشت نشایی محصولات زراعی برای اولین بار در گلستان

کشت نشایی محصولات زراعی برای اولین بار در گلستان

پایگاه خبری میلادشرق گلستان :  کشت نشایی محصولات زراعی برای اولین بار در گلستان

کشت نشایی محصولات زراعی یک انقلاب در بخش کشاورزی محسوب میشود چرا که تولید 60 درصد افزایش و مصرف آب بیش از نصف کاهش مییابد.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، در سالهای اخیر به دلیل کاهش ریزشهای جوی، کشور با بحران شدید آب مواجه شده است با این وجود اما میانگین مصرف سرانه آب در ایران که در چند سال گذشته 6 هزار متر مکعب بود اکنون به یک هزار و 400 متر مکعب رسیده است و از سویی بیش از 90 درصد آب مصرفی در بخش کشاورزی است تمامی این عوامل یعنی اگر به دنبال راهکاری برای صرفه‌جویی در مصرف آب نباشیم بحران آب فرهنگ و تمدن ما را تهدید خواهد کرد.

از آنجایی که بیشترین آب مصرفی در بخش کشاورزی است و گلستان نیز به عنوان یک استان کشاورزی در کشور محسوب میشود باید به دنبال راهکارهایی برای صرفهجویی در بخش کشاورزی بود.

از جمله پروژههای طراحی شده برای مقابله با مصرف بیش از اندازه آب در بخش کشاورزی کشت نشایی محصولات زراعی است که ظهر امروز با حضور جمعی از خبرنگاران مراسم رونمایی از کشت نشایی از چند محصول زراعی در ایستگاه تحقیقاتی عراقی محله و برای اولین بار در کشور انجام شد.

رئیس بخش تحقیقات زراعی و باغی و مجری طرح کشت نشایی محصولات زراعی استان در رابطه با کشت نشایی محصولات زراعی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: کشت نشایی گیاهان زراعی برای اولین بار در سال 1393 و در شیراز آغاز شد اما به دلیل آنکه کشاورز بر اساس اطلاعات عمومی به کشت نشایی محصولات در زمین خود اقدام کرد اعلام شد این روش مقرون به صرفه نیست.

حسن مختارپور با بیان اینکه از سال 1394 برای اولین بار در کشور مطالعات توسعه کشت نشایی و تحقیقات در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گلستان آغاز شده است بیان کرد: تحقیقات برای دستورالعمل و روش کشت نشایی برای اولین بار در گرگان شروع شده است و درحال حاضر در هیچ نقطه از کشور انجام نمیشود و نتایجی که در 14 ماه گذشته به دست آمده خوشبختانه خیرهکننده است و در حال حاضر نتایج گسترده منتج شده در مورد کشت نشایی ذرت به صورت یک پکیج کامل برای تمام کشور آماده شده است.

وی افزود: کشت نشایی پنبه و سویا امسال در مرکز تحقیقات آغاز شده است و باید برای اعلام نتیجه تا پایان آبان ماه صبر کرد در واقع پروتکل کشت نشایی سه گیاه ذرت، پنبه و سویا در استان درحال انجام است و از 15 مردادماه سال جاری کشت کلزا نیز به آن اضافه میشود.

کاهش مصرف آب در روش کشت نشایی محصولا زراعی

مجری طرح کشت نشایی محصولات زراعی استان در رابطه با مزیتهای روش کشت نشایی گفت: با روش کشت نشایی، مدت زمان ماندگاری گیاه در زمین بسته به نوع گیاه بین 20 تا 30 روز کاهش مییابد و به تبع آن در مصرف آب 15 تا 20 درصد صرفهجویی میشود و این یک قدم اصلی در صرفهجویی آب در بخش کشاورزی استان محسوب میشود.

مختارپور معتقد است میزان مصرف بذر در این روش کشت نیز به میزان یک سوم یا کمتر تقلیل پیدا میکند تا جایی که برای پنبه در روش کشت نشایی شش تا هفت کیلوگرم بذر و در روش کشت زمینی 40 کیلوگرم بذر نیاز است.

وی ادامه داد: برای ذرت نیز در کشت نشایی هشت کیلوگرم بذر در مقایسه با 25 کیلوگرم و برای سویا 26 کیلوگرم بذر در مقایسه با کشت مستقیم 60 کیلوگرم نیاز است.

 

وی مزیت دیگر کشت نشایی را انتقال سالم گیاه به زمین عنوان کرد و گفت: چون گیاه 20 روز در سینی است  ر زمان انتقال به زمین، گیاه سالم به زمین انتقال پیدا میکند و تراکم یکنواخت در زمین ایجاد میشود این امر نیز موجب افزایش تولید میشود از طرفی در کشت نشایی به راحتی مشکل آفات فصل که باعث قطع کردن ساقه گیاه میشود از بین میرود علاوه بر این یک روز قبل از انتقال نشا به زمین اصلی 100 برابر کمتر سم مصرف میشود و یک مرحله کنترل آفت در مزرعه انجام خواهد شد.

کشت نشایی برای کشاورزان اقتصادی باشد

وی با تأکید بر اینکه هدف اصلی ما در کشت نشایی این است که نشاء سالم وارد زمین شود گفت: تحقیقات اصلی ما در روش کشت نشایی این است که این نوع کشت به صورت اقتصادی در اختیار زارع قرار گیرد و برای او مقرون به صرفه باشد از این رو برای تحویل نشا به زارع با وزارتخانه مربوط صحبتهایی شده است که با آموزش به زارع این نوع کشت را خود او انجام دهد و اگر  برای کشاورز مقدور نبود پیشنهاد دادیم مهندسان کشاورزی اقدام به ثبت شرکتی کنند و این نشاها با قیمتی معادل 100 ریال در اختیار کشاورزان قرار داده شود.

مجری طرح کشت نشایی محصولات زراعی در استان بیان کرد: هدف ما بر این است تا کشت نشایی با روش قطرهای اتفاق بیفتد چرا که در کشت نشایی کارایی مصرف آب 90 درصد است در حالیکه در روشهای غرقابی کارکرد آب 35 درصد است.

مختارپور خاطرنشان کرد: با استفاده از سیستم قطرهای و با کشت نشا میزان مصرف آب برای یک هکتار ذرت به 3 هزار و 100 مترمربع میرسد در حالیکه در کشتهای معمول استان بین 6 تا 7 هزار متر مکعب آب لازم است.

افزایش میانگین تولید در کشت نشایی

این مقام مسؤول به افزایش تولید در روش کشت نشایی اشاره کرد و گفت: میانگین تولید ذرت علوفهای در استان 30 تن است در حالیکه میانگین برداشت در روش کشت نشایی 54 تن است درواقع در این روش بیش از 60 درصد افزایش تولید داریم و طول رشد گیاه از 90 روز به 68 روز در زمین اصلی رسیده است و از طرفی میزان مصرف آب به نصف کاهش یافته است.

به گفته مختارپور کشت نشایی محصولات زراعی یک انقلاب در بخش کشاورزی محسوب میشود چرا که تولید 60 درصد افزایش و مصرف آب بیش از نصف کاهش مییابد.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، یکی از دلایلی که موجب شده تا در سالهای اخیر کشاورزان رغبت کمتری به کشت پنبه داشته باشند طول رشد بلندمدت این محصول است که مدت زیادی نیز زمین را اشغال می‌کند با موفقیت آمیز بودن کشت نشایی پنبه در واقع انقلابی در پنبه کاری استان ایجاد خواهد شد چرا که پنبه بهاره را می‌توان در تابستان کاشت و این امر علاوه بر اینکه به تناوب زراعی استان کمک خواهد کرد بلکه میتواند به احیای سرزمین طلای سفید نیز کمک شایانی داشته باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.